Vastaanottovirkailija huolehtii majoitusliikkeen vastaanoton asiakaspalvelusta. Hän ottaa vastaan huonevarauksia, hoitaa asiakkaiden tulo- ja lähtöselvitykset sekä laskutuksen. Nopeasti vaihtuvat asiakaspalvelutilanteet edellyttävät joustavuutta, stressinsietokykyä sekä vuorovaikutus- ja organisointitaitoja.

Vastaanottovirkailijoita työskentelee hotelleissa, kylpylähotelleissa, retkeilymajoissa, asunto- ja huoneistohotelleissa, täysihoitoloissa, matkustaja- ja lomakodeissa sekä motelleissa.

Koulutuksen kuvaus

Tutkinnon suorittanut:
– toimii asiakaspalvelijan tehtävissä erilaisissa matkailu-, kokous-, kongressi- ja kylpyläpalveluja tarjoavissa yrityksissä
– esittelee ja myy yrityksen tuotteita ja palveluja
– tekee asiakkaiden huonevaraukset, sisäänkirjautumiset ja lähtöselvitykset
– opastaa asiakkaita paikallisten matkailupalvelujen käytössä.

Koulutuksen sisältö

Vastaanottovirkailijan opinnot sisältävät pakollisia sekä valinnaisia ammatillisia tutkinnon osia (yht. 145 osp) sekä yhteisiä tutkinnon osia (35 osp)
Pakolliset tutkinnon osat (70 osp)
– matkailualan asiakaspalvelu, 30 osp
– hotellin vastaanottopalvelut, 40 osp

Valinnaiset tutkinnon osat (75 osp)
– kokouspalvelut, 15 osp
– majoituspalvelut, 15 osp
– majoitusyrityksen puhtauspalvelut, 15 osp
– matkailualan varausjärjestelmien käyttö, 20 osp
– matkailupalvelujen markkinointiviestintä, 20 osp
– matkailupalvelujen tuotteistaminen, 30 osp
– opastuspalvelut, 25 osp
– ravintolan asiakaspalvelu ja myynti, 25 osp
– huippuosaajana toimiminen, 15 osp
– työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, 5 osp
– yrityksessä toimiminen, 15 osp
– yritystoiminnan suunnittelu, 15 osp

-Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen (15 osp)


  • Opettaja: Salla Ruoko